Trenutno je korona virus največji zdravstveni problem. Poleg napada na imunski sistem številne posledice in tegobe pušča tudi na mentalnem zdravju. Zaradi hitre širitve virusa smo priča številnim ukrepom, poleg tega, da so se zaprte mnoge ustanove v državi smo deležni tudi karantene in s tem postavljeni pred izziv socialne distance, ki mnogim prebuja vihar čustev.

Velik izziv je kako se soočiti s temi občutki, ki se ob vsakodnevnih situacijah prebujajo. Poleg občutkov osamljenosti, strahu, anksioznosti, napadov panike, je eden hujših občutkov nemoč in izguba kontrole.

In ravno ta situacija nam postavlja veliko in najbolj iskreno zrcalo, kje v življenju smo. Kje smo sami s seboj? Kje smo v partnerskem odnosu? Kje smo kot družina? Kako funkcioniramo? Kako se znamo ali ne znamo pogovarjati? Kako živimo drug z drugim (se zmoremo povezati)? Mi je čas preživet s partnerjem prijeten ali so na dan prišli konflikti, nesoglasja in stare zamere? Kako se soočam s svojimi občutki?

Kako lahko vsa ta čustva in čustvena stanja vzamemo resno? Kako ohraniti neko rutino v življenju? Če ste ostali doma in ne delate od doma, lahko ta čas izkoristite zelo aktivno. Na internetu lahko zasledite mnogo brezplačnih spletnih tečajev in morda je to pravi čas, da se naučite novega jezika, da se naučite novih veščin fotografiranja ali slikanja in tudi da se poglobite vase, saj so na voljo tudi številne brezplačne vsebine za osebnostno rast. In to so lahko prvi koraku k zavestnemu opazovanju sebe in prepoznavanju čustvenih stanj.

Velik paradoks, vendar zdaj je resnično idealen čas, da poskrbite za svoje mentalno zdravje. Po prvotnem šoku, se počasi vsi skupaj umirjamo in sprejemamo situacijo v kateri smo se znašli. Počasi se privajamo na novosti. Nekateri ste že vzpostavili svojo novo rutino, oblikovali nove navade. Nekateri se še lovite. Se sprašujete kdaj bo konec vsega tega? Žal nihče od nas tega ne ve. Zato je prav, da skušate trenutke tukaj in sedaj izkoristiti v polnosti, kar pomeni, da se ne ozirate kaj bo čez en teden ali kako bo ko bo vsega tega konec. Nad situacijo enostavno nimamo kontrole. Ima pa vsak izmed nas priložnost in možnost, da izkoristi vsak sleherni trenutek, ki mu je dan. Tako imamo priložnost za rast. Generalno je res, da se prebuja veliko strahu in anksioznosti, kar je za stanje izolacije zelo naravno in normalno. Prav tako je normalno čustveno nihanje. Poleg vseh teh čustve, ki se prebujajo ob situaciji, v kateri smo, se hkrati prebujajo tudi stara čutenja, morda prepoznavate svoje stare vzorce. Morda ste ravno v teh tednih prepoznali svoj vzorec in zdaj veste, zakaj se jezite na partnejra (morda zdaj veste, da je ta jeza izvorno namenjena vašemu očetu ali mami…). Ta čas je resnična velik izziv za marsikoga. In velikokrat slišim vprašanje, kako naj preživim s tem? Kaj naj s temi svojimi občutki?

Kako pomiriti svoje občutke, ki se prebujajo? Kako biti sam s seboj, ko ne moramo v fitnes, na kavo s prijatelji, ko se ob stiski ne moramo odmakniti in se zamotiti z nakupovanjem v trgovskem centru. Kako najti svoje ravnovesje? Kako pomiriti ta intenzivna čustva, ki se prebujajo? Kako tisti posamezniki, ki v tem času vsakodnevno intenzivno delajo v službi, se izpostavljajo in so že na robu izgorelosti, kako lahko ti poskrbijo zase? Kako ti posamezniki zaznavajo intenzivna čustva, ki se jim prebujajo od strahu, do pogrešanja bližnjih, pogrešanja »normalnega stanja«, pogrešanja počitka in časa zase? Kako ti posamezniki, ki so vsakodnevno v ogroženih okoljih poskrbijo zase in se razbremenijo?

Za mnoge je težko. Mnoge čustva popolno preplavijo in počnejo stvari, ki so nesprejemljive in jih sicer ne počnejo. Doživljati tako intenzivna čustva in ne imeti kontrole nad njimi je izjemno naporno in izčrpajoče. Pomembno je zavestno doživljanje lasnih občutkov in postopno spreminjanje reakcij. Verjamem, da lahko vsak najde sebi primeren način regulacije intenzivnih občutkov (morda je to sprehod v bližnjem gozdu, pogovor s prijateljem ali partnerjem, globoko dihanje, »odklop« z glasbo ipd.). Dovolite si raziskovati, kaj je tisto kar vam pomaga.

Pri tem je pomembno še nekaj, da ta čustva ki jih doživljate in so neprijetna sprejmete kot naravna in dobra. Ne se kriviti. Pomembno jih je sprejeti. Če jih boste vedno znova odrivali od sebe, bodo dobivala še večjo moč, vi sami pa boste imeli vedno večji občutek nemoči, saj boste imeli vedno manj kontrole nad njimi. Sprejmite svoje občutke, raziskujte kaj je tisto kar vam pomaga, da jih regulirate in nujno govorite o tem z ljudmi, ki jim zaupate (partner, prijatelj, sorodnik ali poiščite strokovnjaka na tem področju).

Osredotočite se nase. Trenirajte to, da ste zavestno sami s seboj. Zaznajte sebe, kaj se dogaja, priznajte si svoje občutke (anksioznost, nemoč, strah ipd.) in jih skušajte sprejeti. Izražajte kaj čutite. Usmerite se na stvari, ki so vam pomembne in na vas vplivajo pozitivno. Usmerite svojo pozornost, na dobre stvari.